Az utóbbi években több film is bemutatta, mennyire káros tud lenni az online világ, ha felelőtlenül, önmutogató módon használjuk. Schwechtje Mihály: Remélem, legközelebb sikerül meghalnod és Hartung Attila: FOMO: Megosztod és uralkodsz című nagyjátékfilmje után a kisjátékfilmes formátumban is foglalkozni kezdtek közösségi média fiatalokra gyakorolt hatásaival. A legutóbb diákok készítettek rövidfilmet Félmillió szempár címmel, amelynek a díszbemutatója 2022. január 21-én, pénteken 18.00 órakor lesz a szolnoki TiszapArt Moziban, majd aznap 18 órától online is elérhető lesz a Resonance Cinema Youtube-csatornáján.
Fiatalok készítettek kisjátékfilmet a Youtuberek világáról
A Luminus film csapata – Kis Xavér és Nagy Dániel rendezők, valamint Magyari Zsombor, operatőr-vágó és Csenger Nándor zeneszerző, gyártásvezető – régóta tervezték, hogy olyan filmet készítsenek, amely az értelmetlen tartalmakra reflektál. Napjainkban sajnos ontják ki magukból a közösségi médiafelületek ezeket a “vicces videóanyagokat”, amelyek sok embernek nyújtanak napi szórakozást. Az alkotók elmondása szerint ez nem feltétlenül probléma, hiszen ők maguk is szeretik követni többek között Simonffy Petit, Radics Petit, Retroshockot, Otherworldot. Mégis, számos olyan alkotó van, aki tartalmatlan anyagot kínál nézők ezreinek és ebben a legelszomorítóbb, hogy a nézőket érdekli és imádják, ha egy videós romlott konzerveket eszik, ordibál, shitpostokat készít, görögdinnyét pusztít és még sorolhatnánk. Ahogy a film szlogenje is mondja: “A nézőknek mindegy ki vagy, mit csinálsz, csak legyen a tartalom megújuló, és szórakoztató.”
Az alkotók célja az volt, hogy egy hasonló színvonalú videókat készítő főhős történetét vigyék filmre, amellyel kérdéseket és nyomot hagyhatnak a nézőkben. Szeretnék, ha a közönség elgondolkodna azon, hogy vajon van-e értelme ennek a műfajnak és tényleg megéri-e ilyen videók nézésével, készítésével tölteni az életünket, jó irányba halad-e ezekkel a tartalmakkal a rohamosan változó világunk.
A történet középpontjában Nikolasz áll,, aki megelégeli egyhangú és szürke életét és igyekszik változtatni ezen. Youtube csatornát indít azzal a céllal, hogy hírnévre, népszerűségre és elismertségre tegyen szert és nagy erővel robban be a Youtube világába.
Nikolasz igyekszik megfelelni a trendeknek és olyan tartalmakat gyárt, amik viccesek, szórakoztatóak és minél többen fogyasztják őket. Amilyen gyorsan ível felfelé Youtuber karrierje, olyan gyorsan romlanak a tanulmányi eredményei. Barátját, Milánt is bevonja a folyamatokba, aki lelkesen segít neki és Nikolasz kreatív tervében is fontos szerepet játszik. A terv célja, hogy egy eddig nem látott módon lője az egekbe a nézettséget.
A főszereplő, akit a Békéscsabai Jókai Színház Színi Tanodájának 21 éves növendéke, Bartus Botond alakít, szép lassan elér mindent, ami szeretett volna, miközben egyre szélsőségesebb dolgokra vetemedik és tevékenysége hatással van a személyiségére és a kapcsolataira is. Ezek a változások okozzák majd azokat a fordulatokat, amik Nikolasz számára is nagy meglepetéssel járnak.
Az alkotók technikai fogásokkal is igyekeztek belerántani a nézőket a mai fiatalok világába: a főhőst videószerkesztés közben látjuk, mialatt szuperközeliekkel a netezős sémák – görgetések, kommentelések, like-ok – tűnnek fel szemünk előtt.
A film egy igen aktuális problémakörre, a fiatalok olykor elkeserítően toxikus netes világára hívja fel a figyelmet, egy antipatikus főhős szemszögéből mutatja be ennek az életmódnak a dilemmáit, a felelősségvállalásra és tetteink következményeire fókuszál. A Félmillió szempár olyan témákon keresztül érzékenyít, mint az emberi kapcsolatok minőségének fontossága, a tartalom és a kreativitás hangsúlyozása, a haszontalan online jelenlét és a „tömeg videók” gyártásának értelmetlensége.
A kisjátékfilm a Rezonáns Mozi program keretében készült el, a Szolnoki Városfejlesztési Zrt. és a TiszapArt Mozi támogatásával. Az Európai Unió által finanszírozott projekt célja az art mozis közösségek összefogása, tapasztalatok megosztása azáltal, hogy különböző kulturális tartalmakat kínálnak a művészmozik tereiben és platformjain.